Fietsparkeervakken faciliteren kortparkeren (Gent)


Met fietsparkeervakken probeert de Stad Gent het stallen van de fiets ordelijk te laten verlopen aan een van de drukste shoppingscentra in de stadskern. Fietsen moeten er in aangeduide vakken, zodat ook voetgangers nog voldoende plaats hebben.

Aan het shoppingscentrum in het centrum van Gent aan de Korenmarkt is er steeds een grote parkeerbehoefte geweest. In de ruime omgeving is er een ondergrondse fietsenstalling beschikbaar, maar die is vooral bedoeld voor fietsers die voor langere tijd hun fiets willen achterlaten.

In 2015 voerde de stad al een eerste pilootproject met een tijdelijk parkeervak: een plek waarin fietsers een korte tijd hun fiets kunnen achterlaten. Intussen kreeg de tijdelijke opstelling een definitieve vorm. Het vak wordt omlijnd met een boord in cortenstaal, met daarin fietslogo’s verwerkt. Het cortenstaal krijgt na verloop van tijd een bruine roestkleur, waardoor het past binnen het historische kader van de stad.

In het fietsparkeervak zelf zijn geen rekken of aanbindmogelijkheden, zodat langparkeren niet gestimuleerd wordt. Het fietsparkeervak is bedoeld voor alle types fietsen, namelijk stadsfietsen, cargofietsen, fietsen met aanhanger, enz.

De Stad Gent wil fietsers stimuleren om hun fiets voor langere tijd in een grotere stalling te plaatsen, maar voor korte parkeeracties toch ook de nodige ruimte voorzien. Het fietsparkeervak is gelegen in het historische centrum en moest ook met die eisen rekening houden. Ook vanuit de winkeliers kwamen vragen om de toegang tot het winkelcentrum te vrijwaren en wild geparkeerde fietsen te vermijden.

Fietsparkeervak Korenmarkt Gent

Initiatiefnemers

  • Stad Gent
  • Mobiliteitsbedrijf

Locatie

Korenmarkt in Gent

Evaluatie

De stad Gent evalueerde het project op verschillende manieren. Ze deed tellingen van het aantal geparkeerde fietsen en observeerde ook het gebruik. Ook handelaars en fietsers werden bevraagd over het fietsparkeervak. Uit de evaluatie bleek dat fietsen nu ordelijker gesteld staan, en dat – waneer het vak te klein wordt – fietsen in het verlengde van het vak worden geplaatst. Het in het wilde weg stallen van de fiets is duidelijk afgenomen, maar niet alle handelaars zijn overtuigd. Sommigen vragen een andere plaats voor het fietsparkeervak of bijkomende fietsstallingen.

Globaal genomen kreeg het project een positieve evaluatie. Na de proefperiode (met een mat) werd overgegaan naar een definitieve inrichting (vak aangeduid in cortenstaal, met fietslogo).

In de bijlage vind je de volledige evaluatie van het fietsparkeervak op de Korenmarkt terug.

Afmetingen

Het fietsparkeervak aan Hema heeft een lengte van 15 m, een breedte van 3,5 m en biedt plaats aan 42 fietsen. Het vak aan Casa heeft een lengte van 8,1 m, een breedte van 2,6 m en biedt plaats aan 11 fietsen. Er wordt gemiddeld een breedte van 65 cm per fiets gerekend.

Investering

2017
budget niet gekend

Dit vind je zeker ook interessant

Artikel

Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations

Artikel

Fietsparkeren in Eindhoven: van beleid tot praktijk

Nieuws

Tien cijfers over fietsparkeren aan Nederlandse treinstations