Fietssatellietpunten op industrieterrein (Ravenshout)


De fietssatellietpunten op het industrieterrein Ravenshout zijn beveiligde fietsstallingen op strategische locaties: aan een carpoolparking, of een bushalte. De bedoeling is om werknemers te stimuleren om te kiezen voor de combinatie ‘carpool + fiets’ of ‘bus + fiets’ in plaats van de wagen.

In september 2015 werden drie fietssatellietpunten op het industrieterrein Ravenshout geopend; in Beringen, Ham en in Tessenderlo. Door beveiligde fietsenstallingen te plaatsen op strategische locaties, zoals bij een carpoolparking of een druk bediende bushalte, kunnen werknemers toch een deel van hun woon-werktraject met de fiets afleggen. Ze kunnen een fiets huren of kopen uit de fietsenstalling, of er een eigen fiets plaatsen.

Aan de uitvoering van de fietssatellietpunten ging een heel traject vooraf. In eerste instantie werd een mobiliteitsstudie uitgevoerd, waaruit bleek dat 85% van de werknemers op het industrieterrein Ravenshout gebruikmaakt van een wagen om naar het werk te gaan. Daarnaast werd de bereikbaarheid van het industrieterrein onderzocht en welke bushaltes de werknemers het meest gebruiken.

Vervolgens werd een stuurgroep opgericht die aan de slag ging met de resultaten van de studie, om de praktische uitwerking van de fietssatellietpunten vast te leggen.

De feestelijke opening vond plaats begin september 2015. Om dit te promoten, werd er in augustus campagne gevoerd. Deelnemers konden instappen in het project via een proefpakket, aan een lagere prijs. Als toemaatje kregen ze gratis een tienrittenkaart van De Lijn er bovenop. 

Fietssatelietpunt op industrieterrein Ravenshout

Initiatiefnemers

  • Gemeente Beringen, Ham en Tessenderlo
  • Provincie Limburg
  • Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg
  • De Lijn

Contact

Iessa Kalaai

Ronald Wolfs

Locatie

Ravenshout

Betrokken partijen

De fietssatellietpunten kaderden in van het EFRO-project ‘€uro-logisch op weg’. Dat project streeft ernaar om werkgevers, werknemers en werkzoekenden zo veel mogelijk te betrekken bij een zo duurzaam mogelijk woon-werk verkeer.

Met de mobiliteitscel van de provincie Limburg als projectleider, bestond de stuurgroep uit de gemeenten Beringen, Ham en Tessenderlo, de Provinciale Ontwikkelmaatschappij (POM) van Limburg en externe partijen De Lijn en vzw Fietsbasis.

Daarnaast werden de ondernemers van het industrieterrein betrokken in het overleg.

Evaluatie

Na één jaar, in 2016, maakten de initiatiefnemers een eerste evaluatie. Daaruit bleek dat de fietssatellietpunten geen succes zijn. Het project had op dat moment in totaal slechts vier gebruikers; twee in Paal en twee in Tessenderlo. Na die eerste evaluatie, werd de huurprijs van de fietsen verlaagd, wat eveneens weinig succes opleverde.

De initiatiefnemers zijn er van overtuigd dat het systeem meer gebruikers zal lokken op een andere locatie.

Investering

2011 – 2015

  • Totale budget: € 425.000.
  • Financiële partners:
    • Europa (EFRO)
    • Vlaamse Overheid (Hermesfonds)
    • Provincie Limburg
    • Stad Beringen
    • Gemeente Ham
    • Gemeente Tessenderlo
  • Indeling budget:
  • Infrastructuur: 83%
  • Bereikbaarheidsstudie van het terrein: 6%
  • Sensibilisering van de werkgevers en werknemers: 11%

Dit vind je zeker ook interessant

Artikel

Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations

Artikel

Fietsparkeren in Eindhoven: van beleid tot praktijk

Nieuws

Tien cijfers over fietsparkeren aan Nederlandse treinstations