Implementatieplan voor de uitrol van Blue-bike in Vlaanderen

13-6-2017, Diensten en services, Woongebieden

Blue-Mobility is verantwoordelijk voor de promotie, de operationele werking en de verhuring van de Blue-bikes. Ze hebben in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare werken in het voorjaar 2017 een studie uitgevoerd naar het groeipotentieel van Blue-bike in Vlaanderen.

Op dit moment zijn er 46 locaties in Vlaanderen waar Blue-bikes kunnen worden ontleend. De meerderheid is gelegen bij NMBS-stations maar recent zijn ook de eerste haltes van De Lijn en enkele Park&Ride parkings uitgerust met Blue-bikes.
Alle Vlaamse gemeenten werden van januari tem april 2017 gescreend op het Blue-bike potentieel aan hun NMBS stations, haltes De Lijn, Park & Ride en Park & Bike parkings. De resultaten vindt u in het implementatieplan terug.
Deze leeswijzer geeft een overzicht van de relevantste pagina’s:

  • Toelichting:
    • Positionering van deelfietsen binnen de gehele mobiliteit en de verschillen tussen een Back to One (B2O) systeem zoals Blue-bike en een Back to Many (B2M) systeem zoals Velo-Antwerpen, p. 8-12
    • Onderzoek aanpak: hoe werd het potentieel bepaald, p. 18
  • Potentiële locaties:
    • Totaaloverzicht van het aantal locaties dat Primair, Secundair en Tertiair potentieel hebben, p. 20
    • Weergave op kaart van de locaties met Primair, Secundair en Tertiair potentieel, p. 22-28
    • Overzicht van de gemeenten, stations-, halte- en Park&Ride/Bike locaties met potentieel, p. 30-44
  • Aanbevelingen:
    • Aanbevelingen mbt de uitkomsten van het implementatieplan, p. 115-117
    • Algemene aanbevelingen voor het optimaal gebruik van het Blue-bike potentieel, p. 118-119
  • Extra:
    • Rekenmethode voor de berekening van het Blue-bike potentieel aan NMBS stations
    • Rekenmethode voor de berekening van het Blue-bike potentieel aan haltes De Lijn en Park&Ride /Bike locaties​
Terug naar overzicht Terug Naar Boven