Fietsen in tegenrichting niet gevaarlijker


​​​​​BIVV (nu VIAS) onderzocht in 2013 het ongevalsrisico van fietsers in straten met beperkt eenrichtingsverkeer (BEV). Dat zijn eenrichtingsstraten waar fietsers in beide richtingen mogen rijden. Straten met BEV stimuleren het fietsen door veiligere en kortere routes te bieden.

De organisatie maakte een gedetailleerde analyse van ongevallen met fietsers in de straten met BEV in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tijdens de jaren 2008, 2009 en 2010.

Beperkt eenrichtingsverkeer

Waar ligt het risico en wat kunnen we eraan doen?​​​​​

Uit het onderzoek bleek dat er zich zeer weinig ongevallen voordoen tussen een fietser die in de tegenrichting rijdt en een voertuig dat uit de tegenovergestelde richting komt.​ Fietsers zijn op die manier namelijk optimaal zichtbaar voor de autobestuurder.

Fietsers die in de tegengestelde rich​ting rijden, lopen vooral risico op kruispunten. Daarom is het noodzakelijk dat:

  • de verkeersinrichting aangepast wordt om de gereden snelheid te verminderen en de wederzijdse zichtbaarheid te verbeteren op kruispunten met een straat met BEV;
  • weggebruikers dubbel zo voorzichtig zijn wanneer ze een kruispunt met een straat met BEV naderen.

De volledige studie vind je in de bijlage.

(Bron artikel: ViaSecura, nummer 89, p. 18-19, 2013, Bron foto: © Secunews)
[/vc_section]