In provincie Antwerpen stijgt aantal fietsers met 1,9 procenthttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/In-provincie-Antwerpen-stijgt-aantal-fietsers-met-1,9-procent.aspx<p>​<span style="font-family:inherit;font-size:0.875rem;">De provinciale Fietsbarometer telde het afgelopen jaar op 22 locaties in de provincie Antwerpen het aantal fietsers. Daaruit bleek dat er een stijging was van bijna 2% ten opzichte van vorige jaar. <strong>Vooral in de steden Mechelen, Antwerpen en Lier nemen mensen vaker de fiets</strong>. In meer landelijk gebied is er een lichte daling.</span></p><p>De locatie met het meeste aantal fietsers is de brug over de <strong>Antwerpse Ring aan de Grote Steenweg richting Antwerpen</strong>. Per dag rijden daar gemiddeld 6142 fietsers voorbij. Ook <strong>Duffel</strong>, op de brug over de Nete (3287 fietsers) en de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen (2010 fietsers) is een toplocatie qua fietsers. In <strong>Borsbeek</strong> en <strong>Hove</strong> fietsen dagelijks respectievelijk 1930 en 1541 mensen voorbij. In Hove steeg het aantal fietsers opvallend, met bijna 10% ten opzichte van 2016. </p><p>De kwaliteit van de Antwerpse fietspaden scoort gemiddeld 6,1 op 10, met een <strong>onvoldoende voor het trilcomfo​rt. </strong>Oorzaak is vaak de keuze voor cementbeton of klinkers omwille van onderhoudsredenen, maar dat kan sneller barsten. Asfalt voor fietspaden geeft meer comfort. </p><p>De cijfers van de provinciale fietsbarometer zijn nog niet volledig, in 15 gemeenten moeten er nog bepaalde delen gefietst worden en in 7 gemeenten is er nog geen enkele registratie. Verwacht wordt dat tegen het einde van deze legislatuur alle cijfers bekend zijn. </p><p> </p>2018-02-19T23:00:00Z
Antwerpen start met vierkant groen voor fietsershttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Antwerpen-start-met-vierkant-groen-voor-fietsers.aspx<p>In Antwerpen start vandaag het eerste verkeerslicht met vierkant groen. Dat betekent dat alle fietsers en voetgangers van alle kanten tegelijkertijd groen licht hebben zodat ze kunnen oversteken in alle richtingen zonder conflicten met gemotoriseerd verkeer. Het is het eerste kruispunt met vierkant groen in Antwerpen, in Hasselt loopt al langer een proefproject. </p><p>Op het kruispunt Londenstraat - Kattendijkdok-Oostkaai krijgen de verkeerslichten een nieuwe regeling. Daarbij komt nu namelijk ook 'vierkant groen', waarbij alle fietsers en voetgangers tegelijk groen hebben. Vierkant groen moet niet alleen de verkeersveiligheid verhogen, maar ook de doorstroming van de fietsers. </p><p>Het signaal voor vierkant groen bestaat uit een fiets omgeven door vier pijlen. Deze periode zal gebruikt worden om te testen of vierkant groen werkt op dit kruispunt. Cruciaal is dat het kruispunt niet té druk mag worden, zodat het overzichtelijk blijft. De maatregel staat in het nieuwe mobiliteitsactieplan van de stad Antwerpen dat er kwam na enkele dodelijke verkeersongevallen vorig jaar. </p><p><em>​Foto van Nederlands vierkant groen: ​'<a href="http://www.aviewfromthecyclepath.com/2014/05/the-best-traffic-light-solution-for.html">A view from a cyclepath​</a>'</em><br></p>2018-02-18T23:00:00Z
Elektrische fietsers leveren 95 procent van de tijd fysieke inspanning http://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Studie-bevestigt-dat-elektrische-fietsers-95-procent-van-de-tijd-fysieke-inspanning-leveren.aspx<p>​Een <a href="https://cyclingindustry.news/study-confirms-that-electric-bike-riders-experience-physical-exertion-95-of-the-time/">Noorse studie</a> van acht elektrische fietsgebruikers tussen de leeftijd van 23 en 54 jaar bevestigt <a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27299435">een eerdere studie</a> dat elektrisch fietsen 95% van de tijd fysieke inspanning vraagt.   </p><p>Het zuurstofgebruik van de groep deelnemers werd getest met behulp van een draagbaar analysetoestel. De zes mannen en twee vrouwen werd gevraagd om eerst een vlakke en heuvelachtige route met een gewone fiets en daarna met een elektrische fiets te rijden, met maximale ondersteuning. </p><p>De resultaten sluiten uit dat elektrische fietsers zouden 'valsspelen' door met ondersteuning te fietsen. <strong>Bij elektrisch fietsen bleek dat de gebruikers 8.5 keer actiever waren dan in rustpositie</strong>, terwijl dat bij een gewone fiets 10,9 keer actiever was, een marge die kleiner was dan eerder werd aangenomen.</p><p>Bovendien ontdekten de apparaten die de longoutput registreerden dat bij gewoon fietsen 58% van de longcapaciteit gebruikt werd, tegenover 51% bij elektrische ondersteuning. Dit is slechts 12% verschil in output tussen de twee methoden.</p><p>De mediane tijd besteed aan het fietsen op de twee routes toonde aan dat de e-bike 21% sneller was om de reis te voltooien. </p>2018-02-14T23:00:00Z

 

 

In provincie Antwerpen stijgt aantal fietsers met 1,9 procenthttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/In-provincie-Antwerpen-stijgt-aantal-fietsers-met-1,9-procent.aspx<p>​<span style="font-family:inherit;font-size:0.875rem;">De provinciale Fietsbarometer telde het afgelopen jaar op 22 locaties in de provincie Antwerpen het aantal fietsers. Daaruit bleek dat er een stijging was van bijna 2% ten opzichte van vorige jaar. <strong>Vooral in de steden Mechelen, Antwerpen en Lier nemen mensen vaker de fiets</strong>. In meer landelijk gebied is er een lichte daling.</span></p><p>De locatie met het meeste aantal fietsers is de brug over de <strong>Antwerpse Ring aan de Grote Steenweg richting Antwerpen</strong>. Per dag rijden daar gemiddeld 6142 fietsers voorbij. Ook <strong>Duffel</strong>, op de brug over de Nete (3287 fietsers) en de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen (2010 fietsers) is een toplocatie qua fietsers. In <strong>Borsbeek</strong> en <strong>Hove</strong> fietsen dagelijks respectievelijk 1930 en 1541 mensen voorbij. In Hove steeg het aantal fietsers opvallend, met bijna 10% ten opzichte van 2016. </p><p>De kwaliteit van de Antwerpse fietspaden scoort gemiddeld 6,1 op 10, met een <strong>onvoldoende voor het trilcomfo​rt. </strong>Oorzaak is vaak de keuze voor cementbeton of klinkers omwille van onderhoudsredenen, maar dat kan sneller barsten. Asfalt voor fietspaden geeft meer comfort. </p><p>De cijfers van de provinciale fietsbarometer zijn nog niet volledig, in 15 gemeenten moeten er nog bepaalde delen gefietst worden en in 7 gemeenten is er nog geen enkele registratie. Verwacht wordt dat tegen het einde van deze legislatuur alle cijfers bekend zijn. </p><p> </p>
Antwerpen start met vierkant groen voor fietsershttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Antwerpen-start-met-vierkant-groen-voor-fietsers.aspx<p>In Antwerpen start vandaag het eerste verkeerslicht met vierkant groen. Dat betekent dat alle fietsers en voetgangers van alle kanten tegelijkertijd groen licht hebben zodat ze kunnen oversteken in alle richtingen zonder conflicten met gemotoriseerd verkeer. Het is het eerste kruispunt met vierkant groen in Antwerpen, in Hasselt loopt al langer een proefproject. </p><p>Op het kruispunt Londenstraat - Kattendijkdok-Oostkaai krijgen de verkeerslichten een nieuwe regeling. Daarbij komt nu namelijk ook 'vierkant groen', waarbij alle fietsers en voetgangers tegelijk groen hebben. Vierkant groen moet niet alleen de verkeersveiligheid verhogen, maar ook de doorstroming van de fietsers. </p><p>Het signaal voor vierkant groen bestaat uit een fiets omgeven door vier pijlen. Deze periode zal gebruikt worden om te testen of vierkant groen werkt op dit kruispunt. Cruciaal is dat het kruispunt niet té druk mag worden, zodat het overzichtelijk blijft. De maatregel staat in het nieuwe mobiliteitsactieplan van de stad Antwerpen dat er kwam na enkele dodelijke verkeersongevallen vorig jaar. </p><p><em>​Foto van Nederlands vierkant groen: ​'<a href="http://www.aviewfromthecyclepath.com/2014/05/the-best-traffic-light-solution-for.html">A view from a cyclepath​</a>'</em><br></p>
Elektrische fietsers leveren 95 procent van de tijd fysieke inspanning http://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Studie-bevestigt-dat-elektrische-fietsers-95-procent-van-de-tijd-fysieke-inspanning-leveren.aspx<p>​Een <a href="https://cyclingindustry.news/study-confirms-that-electric-bike-riders-experience-physical-exertion-95-of-the-time/">Noorse studie</a> van acht elektrische fietsgebruikers tussen de leeftijd van 23 en 54 jaar bevestigt <a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27299435">een eerdere studie</a> dat elektrisch fietsen 95% van de tijd fysieke inspanning vraagt.   </p><p>Het zuurstofgebruik van de groep deelnemers werd getest met behulp van een draagbaar analysetoestel. De zes mannen en twee vrouwen werd gevraagd om eerst een vlakke en heuvelachtige route met een gewone fiets en daarna met een elektrische fiets te rijden, met maximale ondersteuning. </p><p>De resultaten sluiten uit dat elektrische fietsers zouden 'valsspelen' door met ondersteuning te fietsen. <strong>Bij elektrisch fietsen bleek dat de gebruikers 8.5 keer actiever waren dan in rustpositie</strong>, terwijl dat bij een gewone fiets 10,9 keer actiever was, een marge die kleiner was dan eerder werd aangenomen.</p><p>Bovendien ontdekten de apparaten die de longoutput registreerden dat bij gewoon fietsen 58% van de longcapaciteit gebruikt werd, tegenover 51% bij elektrische ondersteuning. Dit is slechts 12% verschil in output tussen de twee methoden.</p><p>De mediane tijd besteed aan het fietsen op de twee routes toonde aan dat de e-bike 21% sneller was om de reis te voltooien. </p>
Integratie fietsen in Duitse hogesnelheidstreinenhttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Integratie-fietsen-in-Duitse-hogesnelheidstreinen.aspx<p>​De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) integreert een ruimte voor 8 fietsen in al hun nieuwe, lange afstand hogesnelheidstreinen.</p><p>Na een testfase van 14 maanden, werd de ICE 4 in december 2017 echt in gebruik genomen. Er zijn vijf treinen en per trein kunnen er 8 fietsen vervoerd worden. In Europa zijn er erg weinig hogesnelheidstreinen die geassembleerde fietsen meenemen en dus zet dit model een mooie stap vooruit in de integratie van verschillende duurzame vervoersmodi en van het fietstoerisme. Tegen het einde van 2018 zullen er 9 dergelijke treinen beschikbaar zijn. Doel is om tegen 2023 het aantal op te trekken tot 123 zodat ze 40% van al het ICE-verkeer vormen. </p><p>Gecombineerde fiets- en treinreizen zijn de ideale oplossing voor ecologisch duurzame mobiliteit en kunnen een alternatief bieden voor het privévoertuig in naadloze deur-tot-deur reizen, of het nu voor recreatie of dagelijkse mobiliteit is. Met de huidige opwaartse trend van het fietstoerisme in het bijzonder - in 2016 alleen al gingen in Duitsland 5,2 miljoen mensen op fietsvakanties – zal de nieuwe ICE 4 een belangrijke basis vormen voor de uitbreiding van duurzame vervoerswijzen.</p><p>Hoewel de introductie van ICE 4 over het algemeen een positieve ontwikkeling is, toonden eerste evaluaties aan dat de fietsenrekken nogal smal waren en vier van de acht rekken verticaal zijn, wat een uitdaging kan zijn om te gebruiken met zwaardere fietsen, zoals als elektrische fietsen. </p><p><em>Dit artikel is gebaseerd op het artikel '</em><a href="https://ecf.com/news-and-events/news/db%E2%80%99s-new-ice-4-high-speed-trains-include-bicycle-spaces"><em>DB's new ICE 4 high speed trains include bicycle spaces</em></a><em>' van ECF</em><em><strong>. Foto: ECF</strong></em></p>
Steeds meer met de fiets naar het werkhttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Steeds-meer-met-de-fiets-naar-het-werk.aspx<p>De fiets wordt populairder als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer: 24% van de werknemers nam geregeld de fiets in 2017 tegenover 16% in 2016. De auto blijft nog steeds het populairst om te pendelen en het openbaar vervoer blijkt het minst geliefd. Dat blijkt uit een mobiliteitsbarometer van HR-bedrijf Acerta. </p><p>Met 24 procent staat de fiets op de tweede plaats. Eén op vier reed in 2017 bijna uitsluitend met zijn fiets naar het werk. Dat is een stijging van 8 procent ten opzicht van 2016. Volgens Acerta spelen de elektrische fiets, de vele files én de aanleg van vele fietssnelwegen hierbij een belangrijke rol. </p><p>De auto blijft koploper, 76 procent van de werknemers nam in 2017 geregeld de auto. Er blijken ook steeds méér bedrijfswagens tussen te zitten: 1 op 5, dat is 10 procent meer dan in 2016. Toch laten automobilisten ook vaker eens de auto staan om, vooral bij mooi weer, met de fiets naar het werk te trekken. </p>
Negen steden en gemeenten genomineerd als fietsgemeente 2018http://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Negen-steden-en-gemeenten-genomineerd-als-fietsstad-2018.aspx<p></p><p><em>Negen Vlaamse steden en gemeenten zijn genomineerd als Fietsgemeente/Fietsstad 2018. In totaal namen 35 lokale besturen deel aan de derde editie van deze wedstrijd waarmee de VSV, de Vlaamse overheid en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts steden en gemeenten willen aansporen om te zorgen voor vlotter en veiliger fietsverkeer. Op 5 juni worden de winnaars bekendgemaakt tijdens het Fietscongres.</em></p><p>Fietsgemeente/Fietsstad 2018 wil lokale besturen die maatregelen nemen om het fietsgebruik in hun stad of gemeente te bevorderen, in de bloemetjes zetten. Alle Vlaamse steden en gemeenten kregen het voorbije najaar de gelegenheid om hun kandidatuur in te dienen. De VSV peilde bij de deelnemers naar concrete realisaties voor vlotter en veiliger fietsverkeer en hun toekomstplannen inzake fietsbeleid. De kandidaten werden volgens het aantal inwoners onderverdeeld in drie categorieën, per categorie duidde een vakjury onder leiding van de VSV drie genomineerden aan voor de algemene titel van Fietsgemeente/Fietsstad 2018:</p><p>-                      Categorie 1 - meer dan 50.000 inwoners: <strong>Gent, Kortrijk en Sint-Niklaas</strong></p><p>-                      Categorie 2 - tussen 20.000 en 50.000 inwoners: <strong>Deinze, Dendermonde en Turnhout</strong></p><p>-                      Categorie 3 – minder dan 20.000 inwoners: <strong>Bonheiden, Duffel en Peer</strong></p><p>Daarnaast zijn er ook in totaal negen genomineerden voor specifieke awards:</p><p>-                      Categorie "Beleid, monitoring en organisatie": <strong>Bonheiden, Deinze en Gent</strong></p><p>-                      Categorie "Veilige netwerken": <strong>Bonheiden, Gent en Peer</strong></p><p>-                      Categorie "Ontwerp en infrastructuur": <strong>Gent, Hasselt en Mortsel</strong></p><p>-                      Categorie "Fietsparkeren": <strong>Gent, Kortrijk en Zwijndrecht</strong></p><p>-                      Categorie "Fietscultuur en campagnes": <strong>Bonheiden, Deinze en Gent</strong></p><p>-                      Categorie "Diensten en services": <strong>Bonheiden, Gent en Mechelen</strong></p><p>Ook Fietsberaad Vlaanderen zetelde in de jury, naast VSV, de Fietsersbond, de Vereniging van de Vlaamse Provincies, de Vlaamse overheid en een docent van de Hogeschool voor Verkeerskunde in de jury. <em>"De kwaliteit van de ingediende dossiers was erg hoog. De combinatie van een grondig dossier, ingevuld door de kandidaten, met een deskundige jury en een terreinonderzoek door een gespecialiseerd studiebureau staat garant voor een oordeelkundige beslissing"</em>, aldus juryvoorzitter Eddy Klynen (VSV). </p><p>Wout Baert, Fietsberaad Vlaanderen:<em> "Steeds meer lokale besturen slaan de weg in naar een sterk fietsbeleid, zowel kleinere gemeenten als grotere steden. De wedstrijd van VSV moedigt lokale besturen ook aan om dat te doen. Maar in de <a href="/Kennisbank/Paginas/Overzicht.aspx">kennisbank van Fietsberaad Vlaanderen​</a> is er inspiratie voor alle gemeenten: zowel voor koplopers als voor besturen in het peloton. Fietsberaad zorgt ervoor dat besturen leren van elkaars goede praktijken."</em> </p><p><span style="font-family:inherit;font-size:0.875rem;">Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is heel lovend over de 35 indieners: </span><em style="font-family:inherit;font-size:0.875rem;">"Het lokale fietsbeleid schakelt een versnelling hoger, dat blijkt uit de kwaliteit van de kandidaturen. Ik wil alle deelnemers dan ook danken voor de tijd en energie die ze aan hun kandidatuur hebben besteed. De genomineerden wil ik alvast feliciteren met de inspanningen die ze voor de veiligheid en het comfort van de fietsers leveren. Samen met alle Vlaamse steden en gemeenten kiezen we voor verdere investeringen in fietsinfrastructuur en integraal fietsbeleid."</em><span style="font-family:inherit;font-size:0.875rem;"> </span><br></p><p>Bij de genomineerden vindt de komende weken een terreinonderzoek plaats, de resultaten daarvan bepalen welke steden en gemeenten als winnaar uit de bus komen. Naast de prijzen die door de vakjury worden toegekend, is er ook een publieksprijs. Van 21 maart tot en met 27 mei kunnen burgers hun stem laten horen en hun favoriete fietsstad of fietsgemeente aanduiden op de website van Fietsgemeente/Fietsstad 2018.</p><p>​De winnaars krijgen vanwege de Vlaamse overheid een subsidie van 50.000 euro die ze kunnen investeren in fietsvoorzieningen.</p>
Rumst: Hoe combineer je fietsen op een jaagpad met laad- en losverkeer?http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Hoe-combineer-je-fietsen-op-een-jaagpad-met-laad--en-losverkeer.aspx<p>​</p><p>Jaagpaden zijn geliefde verbindingen voor fietsers. Ze zijn autovrij, hebben meestal een comfortabele breedte, amper kruispunten, zijn rechtlijnig en landschappelijk interessant. Jaagpaden zijn echter geen fietspaden: het pad blijft een dienstweg waar fietsen is toegestaan. Dat brengt soms gevaarlijke situaties met zich mee, aangezien fiets- en vrachtwagenverkeer er met elkaar in conflict kunnen komen. Om dat te voorkomen, heeft de gemeente Rumst gezorgd voor een ongelijkvloerse oplossing: een fietstunnel zodat fietsers een vrije en veilige doorgang kunnen genieten.</p><p>In Rumst aan de noordoever van de Rupel loopt een jaagpad dat ook geselecteerd is als fietssnelweg (F17). Het is zeer geliefd bij fietsers. Daarnaast maken eveneens vrachtwagens gebruik van deze weg om zo de firma Wienerberger te bereiken. Aangezien dat kan leiden tot gevaarlijke situaties, heeft de gemeente Rumst in samenwerking met de gemeente Boom, Waterwegen en Zeekanaal, het Agentschap Natuur en Bos en het bedrijf Wienerberger oplossingen uitgewerkt om fietsers een meer aangename en veilige omgeving te garanderen. Het jaagpad buigt nu licht af en is ook ingetunneld. Op die manier worden laad- en losverkeer en fietsverkeer verticaal van elkaar gescheiden en hoeven fietsers niet om te rijden of te stoppen. Ten slotte werd er ook een gelijkvloerse kruising aangelegd met verkeerslichten.</p><p>In de bijgevoegde <a href="/Kennisbank/Bijlagen/Fiche%20Jaagpad%20Rumst.pdf" target="_blank">fiche​</a> vind je meer informatie terug over het project.</p>GP0|#79869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f;L0|#079869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f|Ontwerp en Infrastructuur;GTSet|#3123c483-dbb8-4a32-9235-59b2ff1ebbb6;GP0|#8550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3;L0|#08550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3|Veilige fietsnetwerkenGP0|#5c829497-840c-4a64-a1d3-06aa90b5d985;L0|#05c829497-840c-4a64-a1d3-06aa90b5d985|Zones voor bedrijven en diensten;GTSet|#a63d342d-4fde-4a92-b573-f6f6394d7466;GP0|#d0142e56-ed49-4522-97d4-4ce7a55dadf9;L0|#0d0142e56-ed49-4522-97d4-4ce7a55dadf9|Recreatief en sportief fietsen