Plannen voor de fietshttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Plannen-voor-de-fiets.aspx<h4>​​​​​100 miljoen euro per jaar</h4><p>​Op 14 februari stelde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts zijn plannen voor om de mobiliteit te verbeteren. Vanaf nu tot 2019 wil hij 300 miljoen euro investeren in de fiets. Het investeringsbudget voor de fiets stijgt met een kwart (+25% in 2017 t.o.v. 2015). Dit komt neer op 100 miljoen per jaar.</p><p>Prioritair zijn kwalitatieve investeringen, die een verschil maken. De focus ligt op 80 nieuwe fietssnelwegen (of delen daarvan) en het wegwerken van 'missing links', die dikwijls het gevolg zijn van echte barrières zoals gewestwegen of autosnelwegen. Zo wil de minister de aantrekkingskracht van de fiets verhogen.</p><p>Daarnaast vereenvoudigt de Vlaamse overheid de mogelijkheden om lokale fietsprojecten te financieren. Gemeenten zullen gemakkelijker aanspraak kunnen maken op Vlaamse middelen om fietspaden aan te leggen en te onderhouden.</p><p>De minister stelt binnenkort een fietsinvesteringsplan voor de volgende jaren voor. Enkele voorbeelden van concrete fietsinvesteringen 2017-2019 vindt u hieronder. </p><ul><li>Vlaams Brabant</li><ul><li>Leuven – fietsersbrug onder de E314 Vunt-complex</li><li>Zemst - Kanaalroute Noord, optimalisatie jaagpaden en aanleg fietsersbrug</li><li>Leuven – fietsonderdoorgang N3</li><li>Vilvoorde – Dubbele fietsoversteek wegwerken op de N260 + brug over kanaal</li><li>Machelen – Herinrichting Woluwelaan tussen de Kerklaan en de Haachtsesteenweg</li><li>Asse – aanleg dubbelrichting fietspad langsheen de N9 (AB-route)</li><li>Groenendaal – aanleg fietspaden tussen Groenendaal en het Brussels Gewest</li><li>Zemst – aanleg fietspaden langsheen de N1, op brug over de E19</li><li>Opwijk – heraanleg rijweg + fietspaden + aanleg fietspaden op de N47</li><li>Halle – aanpak Zuidbrug, Bospoortbrug en Nederhembrug</li></ul><li>Antwerpen</li><ul><li>Berchem - fietsersbrug R10 thv station</li><li>Herentals - fietsbrug over Kempisch Kanaal</li><li>Mortsel - tunnel onder de N10 en spoorbundel</li><li>Lier - fietstunnel onder de R16</li><li>Kontich - fietstunnel St-Rita</li><li>Antwerpen - heraanleg fietspaden Noordersingel</li><li>Duffel - aanleg fietspaden N14</li><li>Antwerpen - aanleg wegenis tussen Theunisbrug en Bredabaan</li><li>Schoten - heraanleg jaagpaden na verbreding Albertkanaal</li><li>Zandhoven – herinrichting N14</li></ul><li>Oost-Vlaanderen</li><ul><li>Beveren – aanleg fietsersbrug over de E34 (verbinding Melsele – Kallo)</li><li>Gent – bouw fietsonderdoorgang kruispunt Sint-Lievenspoort</li><li>Aalst – Realisatie nieuwe fietsbrug over de Dender thv stationsomgeving</li><li>Oudenaarde – fietsbrug thv de Schorisseweg / N60</li><li>Oudenaarde – fietsoversteek N8 te Leupegem</li><li>Beveren – aanleg nieuwe veersteiger kallo – Lillo</li><li>Hamme – aanleg fietspaden N41</li><li>Gent – vervanging Meulestedebrug</li><li>Beveren – doortocht N70</li><li>Eeklo – fietspaden N9</li></ul><li>Limburg</li><ul><li>Dilsen – realisatie ecoveloduct</li><li>Lommel – Kruising N71 met stationsstraat</li><li>Bilzen – schoolomgeving N745</li><li>Tongeren – schoolomgeving thv N20</li><li>Ham – verbinding tussen N156 en de fietssnelweg Hasselt-Antwerpen</li><li>Sint-Truiden – Structureel onderhoud en aanleg fietsvoorzieningen langs de N722</li><li>Bree – wegwerken missing links fietspaden langsheen de N73</li><li>Hasselt – aanpassing fietsinfrastructuur R70</li><li>Genk – aanleg fietspaden tussen Transportlaan en Toeristische Weg</li><li>Beringen – N72 Herinrichting Kasteletsingel met fietspaden</li></ul><li>West-Vlaanderen</li><ul><li>Oostende / Raversijde – oversteekplaats fietsers en voetgangers</li><li>Roeselare – N357 tot de omleiding van Ingelmunster</li><li>Wingene – fietspaden Wingene – Beernem</li><li>Damme – aanpak jaagpad tussen Zeelsebaan en Scheldedijk</li><li>Middelkerke – N396, herinrichting Middelkerke-Driewege</li><li>Koksijde – N396 – Fietspaden Oostduinkerke-Nieuwpoort</li><li>Alveringem – N319 – Aanleg fietspaden</li><li>Ieper - Moderniseren Ruusschaart en Krommenelstraat</li><li>Beernem – N370, aanleg fietspaden Parkstraat</li><li>Lichtervelde – N35b, herinrichting wegvak met inbegrip fietspaden</li></ul></ul><h4>Minder tijdverlies aan verkeerslichten</h4><p>​Op dezelfde dag kwam de Fietsersbond met een onderzoek over tijdverlies aan verkeerslichten. Fietsers lijden gemiddeld 10% tijdsverlies door te wachten aan verkeerslichten en staan veelal stil voor vijf stoplichten. De Fietsersbond ijvert voor een lichtenregeling op maat van fietsers en het plaatsen van 'rechtsaf door rood' bordjes. </p>2017-02-15T23:00:00Z
Mobiele fietsenstalling 'Movilo'http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Mobiele-fietsenstalling-'Movilo'.aspx<p style="text-align:justify;">Fietsen stallen bij tijdelijke evenementen is niet altijd evident. In 2009 ontwikkelde Brugge daarom een mobiele fietsenstalling, speciaal ontwikkeld om in de toeristenstad bij grote evenementen extra stallingsplaatsen te creëren. Later werd deze omgedoopt tot Movilo. Dit is een fietsenstallingsysteem voor een diefstalveilige en mobiele stalling van 300 fietsen, opgebouwd uit: 25 fietsenrekken van elk 12 dubbelzijdige fietsplaatsen, een laadsysteem voor het gemakkelijk op- en afladen van de fietsenrekken en een aanhangwagen voor het transporteren van de fietsenrekken. De stad Brugge heeft er momenteel vijf in gebruik en ook de stad Turnhout heeft een Movilo in bezit voor evenementen. In de beide steden was er een tekort aan (tijdelijke) fietsenstallingen bij evenementen. De Movilo’s hebben dit probleem aangepakt. </p><p style="text-align:justify;"><em><strong>Jaar van uitvoering</strong></em></p><p style="text-align:justify;">2009-2016</p><p style="text-align:justify;"><em><strong>Contactgegevens</strong></em></p><p style="text-align:justify;">Stad Turnhout, Maarten Baeyens, Consulent mobiliteit Turnhout, maarten.baeyens@turnhout.be, tel.: 014 44 33 93 </p><p style="text-align:justify;">Het Movilo ontwerp wordt verzorgd door Verhofsté nv en geproduceerd door Camflex nv. Zij verhuren en ontwikkelen op aanvraag, info@camflex.be, 052 77 90 30. </p><p style="text-align:justify;"><strong><em>Omschrijving</em></strong></p><p style="text-align:justify;">In 2009 schreef de stad Brugge de opdracht uit om een mobiele fietsenstalling te ontwikkelen, die comfortabel en diefstalveilig is voor de fietser en anderzijds gebruiksvriendelijk en snel inzetbaar voor de mensen die ze moeten plaatsen. Bovendien was een eis dat ze zo weinig mogelijk opslagruimte in beslag nemen. Er rolde een ontwerp uit de bus waarbij 300 fietsparkeerplaatsen gemonteerd staan op een aanhangwagen van 3 meter lang en 1,80 meter breed. Bij een aanvraag voor fietsstallingen wordt de aanhangwagen aangekoppeld en kan men snel ter plaatse zijn. Daar worden de stallingen - zonder moeren of bouten - door de verschillende elementen in elkaar te zetten snel opgebouwd. Elke module omvat 12 hoog-laag-fietshouders, met een h.o.h. afstand van 50 cm. De fietser legt het stuur van de fiets in de houder en maakt het met een fietsslot eraan vast.</p><p style="text-align:justify;">Stad Brugge heeft ondertussen 1.500 stallingen (5 karren van 300 stallingen elk), die intensief worden gebruikt bij evenementen. Ze kunnen ook uitgeleend worden bij de stad, door organisatoren van evenementen op openbaar domein. </p><p style="text-align:justify;">De stad Turnhout beschikt over 1 Movilo en 1 aanhangwagen . Dit zijn dus 25 fietsrekken waar per rek 12 fietsen in geplaatst kunnen worden (6 aan elke zijde). De Movilo wordt gebruikt op evenementen die door de stad worden georganiseerd, of in samenwerking met het stadsbestuur. Momenteel wordt de uitlening geregeld door de dienst evenementen. In Turnhout wordt de Movilo ongeveer 15 a 20 keer per jaar uitgeleend. In de zomer gebeurd het vaak dat de stalling van het ene evenement naar het andere wordt gereden en dat het rek zo voor langere tijd in gebruik is.</p><p style="text-align:justify;"><em><strong>Evaluatie en opvolging</strong></em></p><p style="text-align:justify;">In de beide steden was er een tekort aan (tijdelijke) fietsenstallingen bij evenementen. De Movilo’s hebben dit probleem aangepakt. </p><p style="text-align:justify;">Pluspunten:</p><p style="text-align:justify;">· Movilo kan flexibel worden opgesteld naargelang de plaats.</p><p style="text-align:justify;">· Movilo kan opgedeeld worden en zo op verschillende plaatsen worden gezet.</p><p style="text-align:justify;">· Movilo is een makkelijke oplossing om voor korte tijd veel veilige fietsplaatsen te hebben.</p><p style="text-align:justify;">· Movilo is gemakkelijk op te stellen.</p><p style="text-align:justify;">Minpunten:</p><p style="text-align:justify;">· Aanhangwagen vereist de optie van trekhaak. Stad Turnhout maakt hiervan geen gebruik omdat het vervoer ervan gemakkelijker is in eigen bestelwagen. </p><p style="text-align:justify;">· Als eigenaars van fietsen hun fiets niet komen ophalen terwijl de fiets vastgemaakt is aan het rek, kan er niet opgeruimd worden</p><p style="text-align:justify;">Uitgebreide info vindt u in de bijhorende FICHE.</p>2017-01-10T23:00:00Z
Fietsberaad adviseert over speed pedelechttp://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/20161207_advies2_speedpedelec.aspx<p>Fietsberaad Vlaanderen informeert met dit advies over de recente wijzigingen aan de wegcode en de toepassingsmogelijkheden op het terrein. We bevelen wegbeheerders ook aan aantal keuzes aan, willen de bestuurders van de speed pedelec zelf ook aanspreken op het wenselijke gedrag én formuleren enkele aandachtspunten voor de verkeerseducatie en de rijopleiding. </p><p>Fietsberaad Vlaanderen wil vanuit een positieve invalshoek kijken naar het gebruik van de speed pedelec:</p><ul><li>de speed pedelec is een actieve mobiliteitsvorm die de actieradius van het bestaande (elektrische) fietsen verhoogd<br></li><li>de speed pedelec kan een belangrijke bijdrage leveren aan enkele maatschappelijke uitdagingen van deze tijd: fileproblematiek, klimaatdoelstellingen, gezondheidsbeleid.<br></li></ul><p>Het potentieel van de fiets, samen met de aanleg van fietssnelwegen en nieuwe fietsinfrastructuur, kan verschillende automobilisten verleiden om naar een actieve mobiliteitsvorm over te schakelen. Dat kan zowel de gewone fiets, de elektrische fiets of speed pedelec zijn. De speed pedelec biedt zowel mogelijkheden om aan een gewone snelheid te fietsen, om een fietsend kind naar school te begeleiden, als om tegen een hogere snelheid de weg verder te zetten. Vanuit dit gecombineerd gebruik (begeleiden van fietsende kinderen, vervolgens zelf tegen hogere snelheid verder fietsen), samen met de noodzaak aan een goede verstandhouding tussen alle gebruikers van fietsinfrastructuur, lijkt het element "snelheid" het meest bruikbare om de speed pedelec zijn plaats op de weg te geven. </p><p>Fietsberaad Vlaanderen adviseert om de speed pedelec zoveel mogelijk te behandelen als een gewone fiets, maar vraagt van de bestuurders van de speed pedelec wel een aangepast gedrag. Het betekent dat speed pedelec gebruikers zoveel mogelijk van fietsinfrastructuur gebruik moeten kunnen maken, aan een aangepaste snelheid. U leest <a href="/Kennisbank/Bijlagen/20161207_advies2_speedpedelec.pdf">het volledige advies</a>​ in bijlage.​</p><p>​De elektrische fiets is aan een sterke opmars bezig. Vandaag zijn ongeveer 30% van alle verkochte fietsen uitgerust met trapondersteuning. Daarmee is dit type fiets bij verkoop even populair als de gewone stadsfiets. De speed pedelec is binnen de groep van elektrische fietsen een specifiek type, waarvan een sterke groei kan verwacht worden. Uit de voorbereidende bespreking bleek bovendien dat nog veel discussiepunten onopgelost zijn en dat een bijsturing van de wegcode nodig is. Op middellange termijn formuleren we dan ook een aantal aanbevelingen voor enkele bijkomende, kleinere aanpassingen aan de wegcode. </p>2016-12-06T23:00:00Z

 

 

Fiets levert Utrecht elk jaar 250 miljoen ophttp://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Fiets-levert-Utrecht-elk-jaar-250-miljoen-op.aspx<p>​​De fiets levert Utrecht jaarlijks 250 miljoen euro op aan maatschappelijke baten. De stad zou dat bedrag kwijt zijn aan onder meer zorg, luchtkwaliteitsmaatregelen en vertragingen in het verkeer wanneer alle fietsers de auto zouden nemen. Utrecht is de eerste Nederlandse stad waar de directe en sociaal-economische waarde van de fiets inzichtelijk is gemaakt. </p><h4>21,3 miljoen sociaal-economische waarde​</h4><p>Utrecht heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de fiets. Met effect: tussen 2010 en 2015 steeg het aantal fietskilometers met 53 miljoen tot 616 miljoen. Hiermee is de groei van het aantal fietskilometers vele malen hoger dan het gemiddelde van Nederland. De toename van dit fietsgebruik heeft verschillende positieve maatschappelijke effecten. Zo zijn fietsers gezonder en productiever. Dit heeft positieve effecten voor werkgevers, zorgverzekeraars en dus de maatschappij als geheel. Bovendien dragen fietskilometers – als vervanging van autokilometers – bij aan schonere lucht en geluidsafname. De maatschappelijke effecten van de toename in het aantal fietskilometers zijn uit te drukken in een sociaal-economische waarde van €21,3 miljoen. Ook automobilisten profiteren van de grote aantallen fietsers, omdat voor hen de betrouwbaarheid van de reistijd toeneemt.</p><h4>38 miljoen directe economische waarde</h4><p>De directe economische waarde (bijdrage aan het nationaal inkomen) van de fiets in Utrecht bedroeg in 2014 ruim 38 miljoen euro. De Utrechtse fietsindustrie levert een kleine 300 voltijdse werkplaatsen op en bouwt jaarlijks 23.000 fietsen. Gemiddeld 28 fietskoeriers doen ieder jaar 40.000 bezorgingen. Hiermee houden ze dagelijks tien vervuilende bestelbussen uit de stad. ​</p>GP0|#983f2681-47ad-4351-ab89-4c4f9905c2b2;L0|#0983f2681-47ad-4351-ab89-4c4f9905c2b2|Beleid, monitoring & organisatie;GTSet|#3123c483-dbb8-4a32-9235-59b2ff1ebbb6
Plannen voor de fietshttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Plannen-voor-de-fiets.aspxOp 14 februari stelde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts zijn plannen voor om de mobiliteit te verbeteren. Vanaf nu tot 2019 wil hij 300 miljoen euro investeren in de fiets. <h4>​​​​​100 miljoen euro per jaar</h4><p>​Op 14 februari stelde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts zijn plannen voor om de mobiliteit te verbeteren. Vanaf nu tot 2019 wil hij 300 miljoen euro investeren in de fiets. Het investeringsbudget voor de fiets stijgt met een kwart (+25% in 2017 t.o.v. 2015). Dit komt neer op 100 miljoen per jaar.</p><p>Prioritair zijn kwalitatieve investeringen, die een verschil maken. De focus ligt op 80 nieuwe fietssnelwegen (of delen daarvan) en het wegwerken van 'missing links', die dikwijls het gevolg zijn van echte barrières zoals gewestwegen of autosnelwegen. Zo wil de minister de aantrekkingskracht van de fiets verhogen.</p><p>Daarnaast vereenvoudigt de Vlaamse overheid de mogelijkheden om lokale fietsprojecten te financieren. Gemeenten zullen gemakkelijker aanspraak kunnen maken op Vlaamse middelen om fietspaden aan te leggen en te onderhouden.</p><p>De minister stelt binnenkort een fietsinvesteringsplan voor de volgende jaren voor. Enkele voorbeelden van concrete fietsinvesteringen 2017-2019 vindt u hieronder. </p><ul><li>Vlaams Brabant</li><ul><li>Leuven – fietsersbrug onder de E314 Vunt-complex</li><li>Zemst - Kanaalroute Noord, optimalisatie jaagpaden en aanleg fietsersbrug</li><li>Leuven – fietsonderdoorgang N3</li><li>Vilvoorde – Dubbele fietsoversteek wegwerken op de N260 + brug over kanaal</li><li>Machelen – Herinrichting Woluwelaan tussen de Kerklaan en de Haachtsesteenweg</li><li>Asse – aanleg dubbelrichting fietspad langsheen de N9 (AB-route)</li><li>Groenendaal – aanleg fietspaden tussen Groenendaal en het Brussels Gewest</li><li>Zemst – aanleg fietspaden langsheen de N1, op brug over de E19</li><li>Opwijk – heraanleg rijweg + fietspaden + aanleg fietspaden op de N47</li><li>Halle – aanpak Zuidbrug, Bospoortbrug en Nederhembrug</li></ul><li>Antwerpen</li><ul><li>Berchem - fietsersbrug R10 thv station</li><li>Herentals - fietsbrug over Kempisch Kanaal</li><li>Mortsel - tunnel onder de N10 en spoorbundel</li><li>Lier - fietstunnel onder de R16</li><li>Kontich - fietstunnel St-Rita</li><li>Antwerpen - heraanleg fietspaden Noordersingel</li><li>Duffel - aanleg fietspaden N14</li><li>Antwerpen - aanleg wegenis tussen Theunisbrug en Bredabaan</li><li>Schoten - heraanleg jaagpaden na verbreding Albertkanaal</li><li>Zandhoven – herinrichting N14</li></ul><li>Oost-Vlaanderen</li><ul><li>Beveren – aanleg fietsersbrug over de E34 (verbinding Melsele – Kallo)</li><li>Gent – bouw fietsonderdoorgang kruispunt Sint-Lievenspoort</li><li>Aalst – Realisatie nieuwe fietsbrug over de Dender thv stationsomgeving</li><li>Oudenaarde – fietsbrug thv de Schorisseweg / N60</li><li>Oudenaarde – fietsoversteek N8 te Leupegem</li><li>Beveren – aanleg nieuwe veersteiger kallo – Lillo</li><li>Hamme – aanleg fietspaden N41</li><li>Gent – vervanging Meulestedebrug</li><li>Beveren – doortocht N70</li><li>Eeklo – fietspaden N9</li></ul><li>Limburg</li><ul><li>Dilsen – realisatie ecoveloduct</li><li>Lommel – Kruising N71 met stationsstraat</li><li>Bilzen – schoolomgeving N745</li><li>Tongeren – schoolomgeving thv N20</li><li>Ham – verbinding tussen N156 en de fietssnelweg Hasselt-Antwerpen</li><li>Sint-Truiden – Structureel onderhoud en aanleg fietsvoorzieningen langs de N722</li><li>Bree – wegwerken missing links fietspaden langsheen de N73</li><li>Hasselt – aanpassing fietsinfrastructuur R70</li><li>Genk – aanleg fietspaden tussen Transportlaan en Toeristische Weg</li><li>Beringen – N72 Herinrichting Kasteletsingel met fietspaden</li></ul><li>West-Vlaanderen</li><ul><li>Oostende / Raversijde – oversteekplaats fietsers en voetgangers</li><li>Roeselare – N357 tot de omleiding van Ingelmunster</li><li>Wingene – fietspaden Wingene – Beernem</li><li>Damme – aanpak jaagpad tussen Zeelsebaan en Scheldedijk</li><li>Middelkerke – N396, herinrichting Middelkerke-Driewege</li><li>Koksijde – N396 – Fietspaden Oostduinkerke-Nieuwpoort</li><li>Alveringem – N319 – Aanleg fietspaden</li><li>Ieper - Moderniseren Ruusschaart en Krommenelstraat</li><li>Beernem – N370, aanleg fietspaden Parkstraat</li><li>Lichtervelde – N35b, herinrichting wegvak met inbegrip fietspaden</li></ul></ul><h4>Minder tijdverlies aan verkeerslichten</h4><p>​Op dezelfde dag kwam de Fietsersbond met een onderzoek over tijdverlies aan verkeerslichten. Fietsers lijden gemiddeld 10% tijdsverlies door te wachten aan verkeerslichten en staan veelal stil voor vijf stoplichten. De Fietsersbond ijvert voor een lichtenregeling op maat van fietsers en het plaatsen van 'rechtsaf door rood' bordjes. </p>
Groen licht voor fietsers in Sint-Niklaashttp://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Groen-licht-voor-fietsers-in-Sint-Niklaas.aspx<p>​Aan de kruising van de Uilenstraat en Godsschalkstraat met de N451 (voorrangsweg) werden fietsverkeerslichten geplaatst waar vanop de zijstraten groen met een drukknop kan worden aangevraagd voor fietsers. Op de hoofdweg zijn verkeerslichten geplaatst die bij druk op de knop het verkeer op de N451 een rood signaal geven. Op de zijstraten is echter voor het gemotoriseerd verkeer geen verkeerslicht voorzien. Het gaat dus niet om een volwaardige lichtenregeling voor alle verkeer, enkel fietsers en voetgangers kunnen groen aanvragen. Voor het gemotoriseerd verkeer geldt verder de voorrangsregeling.</p><p>De verkeerslichten waarvan sprake bevinden zich op het kruispunt van de N451 met de Godsschalkstraat en de Uilenstraat, tussen de kern van Sint-Niklaas en Nieuwkerken-Waas. Op deze weg geldt een maximum toegelaten snelheid van 70 km/u. Op de N451 zijn ook 2 scholen waar een zone 30 is ingesteld. De reële snelheid van het gemotoriseerde verkeer ligt echter vaak hoger, waardoor oversteken gevaarlijk is. Op het kruispunt gebeurde enkele jaren voor de plaatsing een dodelijk ongeval. Het was de dorpsraad van Nieuwkerken-Waas die daarop aan het gemeentebestuur vroeg om het kruispunt te beveiligen. De mobiliteitsdienst en de politie gingen met deze vraag aan de slag en kwamen in dialoog met de dorpsraad met de beschreven oplossing. De verkeerslichten werden op 1 september 2014 in werking gesteld en zijn tot op heden in gebruik. Het totale proces duurde 1,5 jaar en kostte 27.000 euro. Het budget voor de plaatsing van de lichten kwam van de dienst mobiliteit. </p><p>Na de plaatsing werd de wachttijd na de knopdruk verkort op basis van meldingen van de gebruikers. Wel was er een gewenningstijd nodig voor automobilisten die uit de zijstraten komen. Voor hen is de situatie atypisch: ze mogen immers, los van de lichtenregeling, verder volgens de voorrangsregeling invoegen op de N451.</p><p>De plaatsing van de verkeerslichten kadert in een bredere waaier van fietsmaatregelen: zo werd ook de belijning aangepast op de N451, zodat de rijstroken optisch versmald zijn en de bufferafstand ten opzichte van het gemarkeerde fietspad verhoogd werden. Dichter tegen de Singel van Sint-Niklaas werden aanliggend verhoogde fietspaden aangelegd aan beide zijden van de N451. Dit ging gepaard met het opheffen van parkeerplaatsen langs de N451. Een buurtparking werd op het parkeerterrein van een lokale supermarkt aangeboden.</p><p>Met deze maatregel wordt met nadruk een veiligheidsmaatregel voor de fietser en voetganger genomen, aangezien zij nu niet moeten oversteken in de hiaten tussen snel rijdende voertuigen, maar het dwarsend verkeer volledig tot stilstand komt om de oversteekbeweging veilig te laten verlopen. De ongevallencijfers worden – in het algemeen en specifiek op deze locatie – dan ook gemonitord. Het verhogen van de verkeersveiligheid is in de stad Sint-Niklaas immers als doelstelling opgenomen in het mobiliteitsplan en het zonaal veiligheidsplan van de politie.</p><p>De voorbeeldfunctie van een dergelijke maatregel is hoog en kan ook in andere verkeerssituaties een grote meerwaarde bieden: bij beperkt eenrichtingsverkeer, waarbij fietsers in de tegenrichting worden toegelaten en daarbij op kruispunten met belangrijke hoofdstromen terecht kan een fietslicht met drukknop uitkomst bieden.</p>GP0|#8550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3;L0|#08550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3|Veilige fietsnetwerken;GTSet|#3123c483-dbb8-4a32-9235-59b2ff1ebbb6;GP0|#79869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f;L0|#079869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f|Ontwerp en InfrastructuurGP0|#5a294fc7-287b-4fbe-a1f2-a6503965545a;L0|#05a294fc7-287b-4fbe-a1f2-a6503965545a|Woongebieden;GTSet|#a63d342d-4fde-4a92-b573-f6f6394d7466;GP0|#4c1bedaa-96ae-4197-8a7f-a084b82cdeb4;L0|#04c1bedaa-96ae-4197-8a7f-a084b82cdeb4|Schoolomgevingen
Plooibare paaltjes Oosterzelehttp://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Plooibare-paaltjes-Oosterzele.aspx<p>​Het plaatsen van palen op een fietspad kan een voordelige en effectieve manier zijn om motorvoertuigen te weren. Met een relatief eenvoudige maatregel kan een gemeente de verkeerscirculatie drastisch veranderen en de veiligheid en leefbaarheid van een hele route vergroten: een kleine investering met nauwelijks onderhouds- en handhavingskosten. Paaltjes zijn echter ook een permanente hinder voor fietser en ze zijn een veelvoorkomende oorzaak van enkelvoudige fietsongevallen. De gemeente Oosterzele ging daarom over tot het plaatsen van kunststof paaltjes, die in geval van aanrijding omplooien en zo minder lichamelijke letsels veroorzaken.</p><p>De paaltjes bevinden zich op twee vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden in Oosterzele: op de autovrije parallelroute voor de N415 Kouterweg en op de fietssnelweg F417 langs de spoorlijn Gent – Zottegem. </p><p>Na de registratie van een ongeval met de bestaande palen op een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad besloot de dienst mobiliteit van de gemeente Oosterzele te onderzoeken hoe deze in de toekomst vermeden kunnen worden. De palen aan de kruispunten met het gemotoriseerd verkeer weghalen was geen optie gezien de vrees voor oneigenlijke gebruik van het fietspad. Daarom werd gekozen voor een vergevingsgezind type paal, dat het comfort voor de fietser optimaliseert: de flexibele kickbackpaal heeft onderaan een verend gedeelte dat bij aanraking omplooit. Het biedt de onoplettende fietser zo een ingebouwde kreukelzone. Ook werd ervoor gekozen om één paal in het midden van het fietspad te plaatsen, zodat aan weerszijden ook voor bredere fietsen (bakfietsen, fietskarren) een comfortabele breedte blijft. </p><p>De gemeente Oosterzele heeft fietsers bevraagt over de paaltjes en roept bij het bekendmaken van dergelijke maatregel steeds op om opmerkingen mee te geven. Er werd gezien het positieve onthaal en ook omwille van de eenvormigheid beslist om elk vrijliggend dubbelrichtingsfietspad in de gemeente op eenzelfde manier in te richten. De financiering komt uit het budget van de dienst mobiliteit zelf en beperkt zich tot aankoop en plaatsing van de paal.</p><p>Meer informatie over het wanneer en hoe plaatsen van paaltjes is te vinden in volgende keuzewijzer: <a href="/Kennisbank/Paginas/Minder-paaltjes.aspx">http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Minder-paaltjes.aspx</a></p>GP0|#79869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f;L0|#079869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f|Ontwerp en Infrastructuur;GTSet|#3123c483-dbb8-4a32-9235-59b2ff1ebbb6;GP0|#8550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3;L0|#08550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3|Veilige fietsnetwerkenGP0|#5a294fc7-287b-4fbe-a1f2-a6503965545a;L0|#05a294fc7-287b-4fbe-a1f2-a6503965545a|Woongebieden;GTSet|#a63d342d-4fde-4a92-b573-f6f6394d7466;GP0|#4c1bedaa-96ae-4197-8a7f-a084b82cdeb4;L0|#04c1bedaa-96ae-4197-8a7f-a084b82cdeb4|Schoolomgevingen;GP0|#95df0423-286e-4206-ad0e-3effcc3532ca;L0|#095df0423-286e-4206-ad0e-3effcc3532ca|Dorps- en handelskernen;GP0|#d0142e56-ed49-4522-97d4-4ce7a55dadf9;L0|#0d0142e56-ed49-4522-97d4-4ce7a55dadf9|Recreatief en sportief fietsen
Fietsberaad heeft met AWV afspraken gemaakt over fietsoverstekenhttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/werkgroep-fietsoversteken.aspx<p>Fietsberaad Vlaanderen is in de zomer van vorig jaar gestart met een werkgroep rond ‘Oversteekvoorzieningen voor fietsers‘. Met de werkgroep wil Fietsberaad Vlaanderen tot afspraken komen over hoe fietsoversteekplaatsen op kruispunten best gemarkeerd worden door de verschillende wegbeheerders (Agentschap Wegen en Verkeer, steden en gemeenten).</p><p>De installatie van deze werkgroep volgde op verschillende opmerkingen die zowel de VVSG, de Vlaamse overheid als Fietsberaad Vlaanderen verzamelden over het verwijderen van fietsoversteekmarkeringen langs gewestwegen. Dat gebeurde conform een intern dienstorder van AWV. Maar ook lokale wegbeheerders passen vandaag de dag verschillende regelingen toe en gebruiken verschillende markeringen om fietsoversteekplaatsen uit de voorrang aan te duiden. Het geeft aan dat er op dit moment geen vaste praktijk is die wegbeheerders hanteren. Ook de wegcode maakt een toepassing op het terrein soms moeilijk. </p><p>Het uitdrukkelijke doel van de werkgroep is een meer uniforme en herkenbare aanpak van oversteekvoorzieningen voor fietsers.</p><p>Op 18 januari 2017 heeft de laatste werkgroep plaatsgevonden en hier werd een consensus bereikt. De plaatsen waar AWV vorig jaar de markeringen van fietsoversteekplaatsen uit de voorrang (blokmarkeringen) heeft verwijderd, gaan opnieuw maar anders gemarkeerd worden. Hierdoor wordt geleiding gegeven aan de fietsers, de markering geeft, zeker bij complexe kruispunten, aan waar fietsers de rijweg kunnen oversteken, zonder een foutieve indruk van voorrang te suggereren. De markering biedt ook een oplossing voor de conflictpresentatie ten aanzien van voertuigen, ze geeft de plaats aan waar overstekende fietsers kunnen verwacht worden. Zeker bij filevorming en bij meerdere rijvakken per rijrichting is het vaak onduidelijk voor het rechtsaf draaiende voertuig waar een overstekende fietser kan verwacht worden.  </p><p>Het is nu de opdracht van AWV als wegbeheerder van de gewestwegen om de gemaakte afspraken intern te vertalen naar hun eigen dienstorder. Dit gebeurt in de Adviesgroep Verkeersveiligheid op Vlaamse Gewestwegen (AVVG). Het nieuwe dienstorder wordt in de loop van dit jaar verwacht. Fietsberaad Vlaanderen zal aansluitend aan het nieuwe dienstorder een adviesnota opmaken voor de lokale wegbeheerders.</p>
Fietsbaarheid in Luxemburghttp://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Fietsbaarheid-in-Luxemburg.aspx<p>In de stad Luxemburg en omliggende gemeenten zit het fietsen duidelijk in de lift. Dat vraagt om een groter aanbod aan veilige en aangename functionele fietsroutes. Luxemburg ging daarvoor op zoek naar buitenlandse expertise. Timenco voerde samen met Ligtermoet & Partners een fietsbaarheidsanalyse uit voor het Alzettetal (ten noorden van de stad Luxemburg) en de DICI-regio (stad Luxemburg en gemeenten ten zuiden). De fietsbaarheidskaarten geven aan waar veilig en comfortabel gefietst kan worden, waar je toch wel wat ervaring moet hebben en welke gedeeltes van het wegennet risicovol zijn. Daarnaast werd een functioneel routenetwerk ontwikkeld dat ook op fietsbaarheid werd beoordeeld. De fietsbaarheidskaarten en routenetwerken zijn een bruikbaar hulpmiddel voor inwoners om – vaker – de fiets te nemen voor functionele verplaatsingen. Voor beleidsmakers en wegbeheerders geven ze waardevolle informatie over de huidige kwaliteit en gewenste verbeteringen. Het project werd in nauwe samenwerking uitgevoerd met het ministerie voor Infrastructuur (afdeling zachte mobiliteiten ruimtelijke ordening), de regionale samenwerkingsverbanden, de afzonderlijke gemeentes en de Luxemburgse fietsersbond (LVI).</p><h4>Jaar van uitvoering</h4><p>2016</p><h4>Contactgegevens</h4><ul><li>Ministerie Infrastructuur, afdeling zachte mobiliteit, Christophe Reuter, <a href="mailto:christophe.reuter@mob.etat.lu">christophe.reuter@mob.etat.lu</a></li><li>Timenco: Marjolein de Jong, <a href="mailto:marjolein@timenco.be">marjolein@timenco.be</a></li></ul><h4>Projectbeschrijving </h4><p>Het fietsen kent een opmars in Luxemburg. In de stad Luxemburg ligt inmiddels een uitgebreid netwerk met fietsvoorzieningen en er is ook een deelfietsensysteem in werking. Fietsers zijn steeds meer aanwezig in het verkeer. Tegelijkertijd is er op landelijk niveau een netwerk van nationale fietsroutes uitgerold, om het recreatieve en dagelijkse verplaatsingen met de fietste bevorderen. Dit netwerk heeft ook een potentie voor functionele fietsverplaatsingen vanuit de omliggende gemeenten richting Luxemburg stad. </p><p>Om na te gaan wat gedaan moet worden om de situatie voor fietsers te verbeteren, is een fietsbaarheidsanalyse uitgevoerd van alle straten en wegen binnen de deelnemende gemeenten. Zowel de gemeentelijke wegen als de nationale routes zijn geanalyseerd. De wegen hebben een score gekregen die is gebaseerd op de intensiteit, maximum snelheid en aanwezige infrastructuur voor fietsers. Deze score geeft aan hoe veilig en comfortabel het fietsen is. De Luxemburgse fietsersbond LVI heeft 1000 fietskilometers gemaakt om de theoretisch bepaalde fietsbaarheid te controleren op locaties waar de situatie niet geheel duidelijk was. Op een aantal locaties heeft de Luxemburgse fietsersbond voorgesteld om de score aan te passen, bijvoorbeeld omdat een gemarkeerd fietspad niet conform de normen is uitgevoerd en gevaarlijk is voor fietsers.</p><ul><li>Groen: onervaren – geen gemotoriseerd verkeer</li><li>Blauw: beginner – veilig en comfortabel fietsen </li><li>Rood: ervaren – fietsbaar voor ervaren fietsers</li><li>Zwart: risicobereid – niet fietsvriendelijk</li></ul><p>De scores zijn op een zogenaamde 'skipiste' kaart weergegeven. Op deze fietsbaarheidskaarten is ook het hellingspercentage meegenomen: hellingen van 3-5% en meer dan 5% zijn met een met een gestippelde lijn aangeduid. </p><p>Parallel aan het beoordelen van de fietsbaarheid, is ook een functioneel fietsroutenetwerk uitgetekend. Dit netwerk is aanvullend op het nationale netwerk en heeft als doel om de belangrijkste bestemmingen binnen de gemeenten te ontsluiten en de gemeenten ook onderling met elkaar te verbinden. Het netwerk is uitvoerig besproken met de gemeenten en vervolgens ook beoordeeld op de fietsbaarheid. </p><p>De huidige fietsbaarheidskaart biedt een 0-meting. Het ministerie is vast van plan om de fietsbaarheid de komende jaren sterk te verbeteren. Daarbij moet ze zelf nationale routes aanpakken die vaak zwart scoren. Voor de gemeenten is een analoge rol weggelegd. Het opstellen van de fietsbaarheidskaart heeft voor de deelnemende gemeenten bijgedragen aan het nadenken over de randvoorwaarden die fietsen veilig en comfortabel maken en het nut van een lokaal fietsnetwerk aansluitend op de nationale fietsroutes.</p>GP0|#983f2681-47ad-4351-ab89-4c4f9905c2b2;L0|#0983f2681-47ad-4351-ab89-4c4f9905c2b2|Beleid, monitoring & organisatie;GTSet|#3123c483-dbb8-4a32-9235-59b2ff1ebbb6;GP0|#79869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f;L0|#079869f5c-5362-42ad-844e-98b5d552a39f|Ontwerp en Infrastructuur;GP0|#8550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3;L0|#08550008c-0310-4776-914b-8f2a88b714d3|Veilige fietsnetwerken
Fietsregistratiesysteem Bonheiden wint Smart City Awardhttp://www.fietsberaad.be/nieuws/Paginas/Bonheiden-wint-Smart-City-Award.aspx<p>​Bonheiden heeft de Smart City Award van technologiefederatie Agoria gewonnen. De gemeente bouwde een systeem uit dat fietsers registreert en beloont. Ongeveer 800 schoolgaande kinderen lieten een chip bevestigen aan hun voorwiel of fietshelm. Een draadloos systeem aan de fietsenstalling registreert de afstand die ze afleggen op weg naar school. In ruil voor de afgelegde afstand krijgen ze van de gemeente bonnetjes die ze kunnen gebruiken op de kermis in Bonheiden. Een app legt vast wie de meeste kilometers heeft gereden en hoeveel het totale aantal kilometers bedraagt. Tegen het einde van dit schooljaar hebben de leerlingen drie keer de aarde rondgefietst en 29 ton koolstofdioxide-uitstoot uitgespaard. </p><p>Bonheiden wil het systeem verder uitbreiden, bijvoorbeeld naar sportclubs.</p><p>Meer info op de <a href="http://www.bonheiden.be/nieuwsdetail/506/default.aspx?_vs=0_N&id=3960">website van Bonheiden</a>. </p>