Nederland wil verbod smartphone-gebruik op de fiets

Nederland wil tegen volgend jaar een voorstel voor een smartphone-verbod voor fietsers. De Nederlandse verkeersminister wil een krachtig signaal afgeven en komt volgend jaar met een wetsvoorstel, inclusief boetebedragen. Nochtans wijst nieuw onderzoek uit dat het gebruik van een smartphone op de fiets niet leidt tot meer ernstige fietsongevallen.

Verongelukte tiener basis van wetsvoorstel

In 2016 verloor een 13-jarige Nederlandse jongen het leven nadat hij op zijn fiets met muziek op zijn smartphone bezig was. Het was de aanleiding voor het huidige voorstel. 54 procent van de Nederlanders 'appt' wel eens op de fiets. Toch geeft driekwart van de Nederlanders aan dat ze het actief bedienen van de telefoon op de fiets willen verbieden. De meerderheid geeft ook aan dat ze het een belangrijk probleem vindt en dat ze vaak gevaarlijke situaties als gevolg van gebruik van een smartphone op de fiets ziet.

Nieuw onderzoek bewijst tegendeel

Echter, nieuw onderzoek van VeiligheidNL stelt nu dat smartphonegebruik op de fiets nauwelijks een ongeval veroorzaakt; slechts bij 1,2 procent van de slachtoffers die op de eerste hulp zijn beland. Praten met een medefietser (11 procent) of muziek luisteren, eventueel met koptelefoon op, (3 procent) blijkt onveiliger.

Tweede opvallende conclusie is dat de groep fietsers van 16 jaar en ouder die af en toe belt, minder vaak bij ongevallen betrokken is bij ongevallen dan de groep die nooit belt. Er is dus geen sluitend bewijs dat er een verband is tussen telefoongebruik en fietsongevallen.

Ook e-fietsen veiliger dan gedacht

Het Nederlandse onderzoek toont ook aan dat elektrisch fietsen niet gevaarlijker is. Er is wel een toename van het aandeel ongevallen met een elektrische fiets, en dat leidt vaker tot een relatief ernstiger letsel. Maar dit effect is een gevolg van de relatief hoge leeftijd van slachtoffers van ongevallen met elektrische fietsen. Gecorrigeerd voor geslacht, leeftijd en fietsgebruik is er ook geen verschil in risico. Preventie van fietsongevallen wordt dus beter op oudere fietsers gericht, niet op elektrische fietsers.

In Belgiƫ is het al even verboden om te bellen of je smartphone te gebruiken op de fiets.

Terug naar overzicht